fbpx

A harmadik hullám alatt sem hagyhatunk senkit energia nélkül!

2021. március 05.

Budapest, 2021. március 5. – A kormány tegnap bejelentette a digitális oktatásra való teljes átállást március 8-tól április 7-ig. Ez ismét azt jelenti, hogy minden iskolásnak, beleértve a legkisebbeket, otthon kell maradnia, amihez a megfelelő áram- és gázellátás elengedhetetlen. Az első hullám alatt ezt az energiaszolgáltatók azzal segítették, hogy tartozások miatti kikapcsolási moratóriumot hirdettek. Erre most, a harmadik hullám alatt is ugyanígy szükség van. Ugyanakkor a Habitat for Humanity Magyarország ismét arra szólítja fel a kormányt és a szolgáltatókat, hogy ne feledkezzenek meg az előrefizetős mérőórákat használó fogyasztókról sem, akik gyakran a leginkább rászoruló rétegekhez tartoznak.

Mikor ismét az otthonmaradás a koronavírus elleni védekezés fő frontvonala különösen fontos, hogy mindenkinek biztosítsuk a megfelelő energiaellátást. Nem csupán a mindennapi élet fenntartása – például hűtőszekrények üzemeltetése, mosás, főzés, vagy akár az otthonok fűtése –, de gyermekek esetében a távoktatás zavartalan folytatása, illetve az egészséges otthoni körülmények megteremtése, vagy fenntartása is múlhat ezen. Sőt, az energiaellátás biztosítása életeket menthet – nem csupán, de különösen a koronavírus-járvány idején.

A Habitat for Humanity Magyarország ezért ismét arra szólítja fel a kormányt és az energiaszolgáltatókat, hogy MINDENKINEK biztosítsák az otthonmaradáshoz szükséges feltételeket. A tavalyi, első hullámhoz hasonlóan most is a lehető leghamarabb szükség lenne a tartozások miatti kikapcsolási moratórium életbe lépésére, legalább a veszélyhelyzet végéig.

Ugyanakkor arról a több mint 100 ezer háztartásról sem feledkezhetünk meg, akik előrefizetős fogyasztásmérőt, – azaz a feltöltőkártyás mobiltelefonok elvéhez hasonlóan működő mérőórát – használnak. Az előrefizetős mérőórát használók sokszor a leginkább kitett vagy rászoruló csoportokhoz tartoznak; a védendő fogyasztók és gyakran az önkormányzati szociális bérlakásokban élők is ide tartoznak. Ha ők elveszítik a bevételeiket, és nincs pénzük feltöltést vásárolni, – vagy az üzletek zárvatartása miatt nem is tudják ezt hol megtenni, – náluk ugyanúgy nem lesz áram vagy gáz, mintha kikapcsolnák azt.

A leginkább rászoruló energiafogyasztók érdekben a Habitat tavaly áprilisban petíciót indított, amelyet több mint háromezren írtak alá. Ebben arra kértük a kormányt, – és kérjük ismét – hogy egy egyszerű, kipróbált eszközt alkalmazva juttassanak el minden fogyasztó számára egy egyszeri, legalább 12.000 forintos rezsitámogatást. Ez akkor nem történt meg, de jelen helyzetben is megoldást jelenthet.

Mivel a helyzet ismét sürgős, valamint az államigazgatás és az önkormányzatok továbbra is leterheltek, most sincs lehetőség egy bonyolult elbírálási rendszert felállítani, ezért olyan támogatást javaslunk, amit minden fogyasztó igénybe tud venni. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy az ilyen típusú támogatás egyszerűen átruházható legyen a jobban rászorulók számára, ahogy arra a 2018-2019-ben a Magyar Kormány által kiutalt rezsiutalványok esetében is lehetőség volt. Ennek koordinálásában mind a karitatív szervezetek, mind pedig az önkormányzatok szerepet játszhatnak.

Ugyanakkor az energiaszolgáltatóknak is lenne lehetősége – a kikapcsolási moratórium mellett – az előrefizetős mérőórát használóknak is segítséget nyújtani. Az E.ON Hungária Zrt.-nél 2020. március közepétől az első veszélyhelyzet feloldásáig lehetősége volt a védendő fogyasztóknak egy vészkódot igényelni, amellyel feltölthették mérőóráikat, és amelynek az összegét utólag rendezhették. Ezzel a lehetősséggel – az E.ON Hungária Zrt. Habitatnak nyújtott tájékoztatása szerint – mindössze néhány ügyfél élt, többek között azért is, mert ezt a lehetőség alapesetben nem jutott el hozzájuk.

A Habitat ezért most arra kéri az energiaszolgáltatókat, hogy tegyék lehetővé – ismét – egy ilyen jellegű vészkód igénybevételét a szociálisan rászoruló ügyfeleik számára. Az érintettek megfelelő tájékoztatásában a karitatív, civil szervezetek és a szociális munkások is a szolgáltatók segítségére lehetnek, hogy valóban eljuthasson ez az akár életmentő információ a háztartásokhoz.

Továbbá, a lakosság folyamatos energiaellátásának biztosítására hosszú távon is a kormány válságkezelési tervének részévé kell, hogy váljon. Ezért a veszélyhelyzet elmúltával is sürgetnénk olyan intézkedéscsomag kidolgozását, amely egy, a mostanihoz hasonló járvány- vagy katasztrófahelyzet esetén gyorsan és hatékonyan alkalmazható, valamint minden fogyasztót elér.

Az energiaszegénység a háztartások több, mint 10 százalékát – mintegy 400 ezer háztartást és legalább 1 millió embert – érint. Ők azok, akiknek eleve nehézséget jelenthet a megfelelő energiaellátás biztosítása, és ezen a vírus csak ronthat. Tágabban, a lakhatási szegénység különböző formái mintegy 3 millió ember életét nehezítik meg. A legrosszabb lakáskörülmények között élők ráadásul nagyrészt ugyanazok, akiket a vírus gazdasági hatásai legrosszabbul érintenek: a bevételük bizonytalan, gyakran alkalmi munkákból származik, vagy olyan feladatokat látnak el, amelyeket távmunkában nem lehet elvégezni. Közülük már most sokan elveszítették a megélhetésüket.

[Borítókép: AB Electrical & Communications]
Kapcsolódó cikkek